8.06.2019

black mirror - smithereens




günümüzdeki ve hatta gelecekteki sosyal medya bağımlılığını, teknoloji çılgınlığını açık ara en iyi işleyen black mirror serisinin en iyi bölümü olmasa bile bence en iyilerinden biri 5.sezonun ikinci bölümü olan smithereens.
.
şimdinin facebook yahut twitter'ına denk gelen smithereens isimli uygulamayı bir sebepten dert edinen eski öğretmen yeni taksi şoförü chris'in ekseninde dönüyor dizinin bu bölümü. dakikalar ilerledikçe temposu ve merak duygusu artan dizinin finali sizi boşlukta bırakabilir. en azından beni bıraktı. hatta işi gücü bıraktım chris'i düşünür oldum. acaba chris mi yoksa stajyer jayden mı?
.
eskinin televizyon izlemem belgesel izlerim yalanı gibi günümüzde de sosyal medya neymiş bi'bakıp çıkıyorum yalanını kendimize yedirmeye çalıştığımız bu mukaddes günlerin magazinine uygun bir konu aslında. tabi bu basit ve hatta klişe konuyu 70 dakikalık gerilime çevirmek ayrı bir beceri olsa gerek.

aslında konu, dolayı da olsa 'en sosyal medyasız' insanı bile ilgilendiriyor. düşünün arabanızda kırmızı ışıkta yeşili yahut kavşakta yolun boşalmasını bekliyorsunuz hatta kaldırımda yolunuzda yürüyorsunuz. sonra gümmm. sosyal medya faciası! geçmişler hatta rahmet olsun.
eskiden trafikte manasızca beklemeler ve hatta kazalar sadece bazı hanım sürücülerimizin dikiz aynasında tazeledikleri makyaj yüzünden olurken şimdilerde akıllı telefondaki sosyal medya uygulamaları nedeniyle bekliyor ve hatta kaza yapıyoruz. araştırmadım, bakmadım ama  küçük, büyük, hasarlı hasarsız kazaların en büyük nedeni bu telefon uygulamaları tahminimce. tabi dizinin özelinde bu sadece işin bir yönü. ekonomik, psikolojik, sosyolojik yönlerini de bilim insanlarına bırakıyorum!
.
sevgili chris'in aşağıda dediği gibi; gün boyu haşır neşir olduğumuz yetmiyormuş gibi bazılarımızın sabah ilk kez ve gece son kez gördüğü şey yine bu sosyal medya uygulamaları. sanki bedenimizin bir parçası. bir organımız. öyle bir bağımlılık. öyle bir teslimiyet!
allah sonumuzu hayır etsin.
amin.



 - o boktan uygulamanız herkesin telefonunda. nereye baksan insanlar ellerinden düşürmüyorlar o şeyleri.tiryakilik gibi. kimse başını kaldırıp yukarı bakmıyor. gökyüzü mosmor olsa bir ay farkına varmazsınız.